ŽENSKÝ TIME MANAGEMENT: V čom mobil nikdy neporazí starý dobrý papierový zošit?

 

Kto by to bol povedal, že moderné technológie môžu nášmu mozgu vyhovovať menej ako zastaralý papier… Písanie je znakom civilizácie, vzdelania a pokroku v ľudskej spoločnosti. No vedeli ste, že existuje niečo, čo by si mali písať všetci tí, ktorým záleží na mentálnom a fyzickom zdraví? A povedali by ste, že každý deň stačí pár viet čierne na bielom a môžeme žiť spokojnejšie? A napadlo by vám, že sa môže líšiť písanie rukou a písanie na mobile či tablete?

 

Zvyk je železná košeľa

Aj vy ste si v puberte písali denník a zverovali mu svoje tajomstvá? No potom, ako keby uťal, ste naň zanevreli? Tak teraz je ten správny čas zaobstarať si krásny zápisník, elegantné pero a znova sa pustiť do skúmania hlbín svojej duše. Celé tajomstvo úspechu spočíva v tom, že denníku by sme sa mali venovať pravidelne, ideálne každý deň. My tvrdíme, že keď si každý večer spíšete nielen to dobré, čo sa vám stalo, ale aj to, čo vás nahnevalo alebo potrápilo, začnete preberať kontrolu nad svojimi myšlienkami, a teda aj nad životom. Vedci zas hovoria, že pri každodennom ukladaní myšlienok na papier sa staviame svojim negatívnym myšlienkam tvárou v tvár – a to skôr racionálne, teda s nadhľadom, než emotívne. Vďaka tomu potom dokážeme lepšie zhodnotiť, či to, čo sa nám preháňa hlavou, je naozaj pravda, alebo či sú to ,,len” myšlienky, obavy, strachy, presvedčenia a podobne.

 

Kto si nato má nájsť čas?

Každý, kto chce pocítiť výsledky na tele i na duši. Výskumy potvrdili, že ľudia, ktorí si písali denník 20 minút denne, sa cítili menej pod stresom, zlepšilo sa fungovanie ich imunitného systému, znížil sa im krvný tlak a pľúca a pečeň chytili druhý dych. Prečo? Pretože keď si zapisujeme, čo sa nám stalo, dokážeme sa na danú situáciu pozrieť aj z inej perspektívy, a teda aj z tej lepšej stránky.

 

Aby nešlo len o prázdne slová

Písomné zhrnutie dňa nám pomáha cítiť viac vďačnosti. A prečo by sme mali byť vďačné, keď život je nafigu? (Takéto myšlienky vás môžu prepadať najmä v druhej fáze menštruačného cyklu a je dobré vedieť to vopred a pripraviť sa na ne. Aj v našom klube Oáza prekvitajúcich žien.) Pretože nám to pomáha viac si vážiť to, čo máme, a aj preto, lebo sa to pozitívne odrzkadľuje na našom zdraví. Keď sme vďačnejšie, záleží nám viac na tom, ako sa hýbeme a ako spíme. A dobre vieme, že to je dôležité nielen pre krásu.

 

V dobrom i v zlom

Písanie si do denníka nám pomáha ľahšie a rýchlejšie prekonať tragické udalosti, ako je rozvod, strata milovanej osoby či práce. Keď sa zo smútku či hnevu vypíšeme, zároveň svoju dušu ,,liečime”. Podľa výskumov písanie si denníka pomáha aj vtedy, ak človek trpí nejakou psychickou alebo psychiatrickou poruchou, aby sa so svojou diagnózou zmieril a žil plnohodnotný život. Samozrejme, v takýchto prípadoch je potrebné riešiť daný stav aj s odborníkom.

 

Vytrénujte sa!

Denník nám pomáha trénovať si pamäť. Mozog totiž informácie musí pri písaní vyvolať z pamäte, spracovať ich a následne jasne sformulovať. Keďže sa pritom sústredíme, náš mozog pracuje na plné obrátky, aby sme mohli k opisovaným udalostiam zaujať svoj postoj, aby sme sa mohli zamerať na detaily a celkovo to zasadiť do širších okolností. Je to vlastne posilka pre naše závity – a tie veru treba udržiavať v kondícii.

 

Je to ,,sto rokov za opicami” a predsa efektívnejšie

Papier má viac ako 4500 rokov, smartfón onedlho oslávi tridsiatku. Ľudstvo má teda lepšie odskúšaný starý dobrý analógový spôsob zapisovania si poznámok. Je však zaujímavé, že keď píšeme rukou na papier, náš mozog musí vyvíjať väčšiu aktivitu a viac sa našimi myšlienkami zaoberá. Takisto sa ukázalo, že náš mozog vidí rozdiel medzi klasickým papierom a obrazovkou, na ktorú píšeme digitálnym perom. Môžete trikrát hádať, kedy sa zapája viac častí z nášho mozgu, a teda si z toho viac zapamätáme. A ak by ste si mysleli, že mobil vám pri plánovaní ušetrí čas, ste na omyle. Tí, ktorí píšu rukou, dokážu danú myšlienku zaznamenať až o štvrtinu rýchlejšie než tí, ktorí si ju zapisujú do mobilu či tabletu. Klasické pero a papier nám teda pomáhajú zapamätať si viac a pracovať efektívnejšie. Výskum dokonca potvrdil, že program si naplánujeme najrýchlejšie vtedy, keď používame klasický papier. Na tablete nám to trvá približne o 27% dlhšie a na smartfóne až o 45% dlhšie. Ukazuje sa teda, že mobily a technológie nám v tomto prípade čas vôbec nešetria, práve naopak.

 

Trik, ktorý na mozog zaberá

Vďaka magnetickej rezonancii sa zistilo, že tí, ktorí si plánujú na papier, aktivujú mozgové centrá prepojené s rečou, predstavivosťou a tú časť hipokampu, ktorá je prepojená s krátkodobou i dlhodobou pamäťou a so schopnosťou orientácie. Keď teda pracujeme mimo obrazoviek, vieme si zapísané informácie lepšie vybaviť a takisto ich zatriediť. Je to tým, že obrazovky posúvame hore a dole, takže si nevieme presne zafixovať, kde sme si danú informáciu prečítali alebo kde bol ten obrázok, ktorý nás zaujal. V knihe však vieme, či to bolo napravo alebo naľavo, hore alebo dole.

Ak chceme byť pri používaní aplikácií efektívnejšie a ťažiť z benefitov písania na papier, vedci odporúčajú zvýrazniť si text, používať rôzne poznámky za okrajom, podčiarkovať si kľúčové slová alebo vkladať vlastné poznámky.

No aj napriek tomu sa ukazuje, že pri kreatívnych činnostiach ako je maľovanie, skladanie hudby, umeleckom písaní je používanie starých dobrých zošitov a pier lepšou voľbou.

 

Čo sa teda týka plánovania, odpoveď je jasná: ak si chceme z nášho diára či kalendára zapamätať čo najviac, ideálne je plánovať si program klasicky na papier. 

Maťka vytvorila nádherné plánovacie listy, vďaka ktorým vás to k papierovému asistentovi bude ťahať každý deň. No a pre krásky v našom klube Oáza prekvitajúcich žien zas pripravila sebapoznávacie listy, ktoré si môžu vytlačiť a vyplniť, aby ľahšie pochopili, čo sa s nimi počas cyklu deje.

Ako ste na tom vy - ste za papier alebo za technológie?

 

ZDROJE
- https://www.holstee.com/blogs/mindful-matter/5-science-based-benefits-of-journaling